Celem leczenia periodontologicznego jest próba zachowania w jamie ustnej jak najdłużej i jak największej ilości kości i tkanek miękkich pacjenta, tak długo jak tylko każda z nich jest zdrowa. Leczenie periodontologiczne polega na leczeniu chorych tkanek miękkich i kości za pomocą różnych technik, które dzielą się na kilka kategorii.

• Zabiegi dotyczące tkanek twardych, które nazywane są również zabiegami kostnymi, w tym przeszczepianie kości, rekonstrukcja kości, wydłużanie korony i usuwanie wałów żuchowych.
  • Procedury dotyczące tkanek miękkich obejmujące przeszczepianie dziąseł, plastykę rekonstrukcję lub usuwanie dziąseł, procedury pokrycia korzeni, plastykę wędzidełka i biopsje.
  • Ekstrakcje
  • Implanty dentystyczne
  • Kombinacja kilku procedur , ponieważ niektóre procedury mogą być wykonywane jednocześnie, np. ekstrakcje i przeszczepy kostne.
  • Zabiegi kosmetyczne

Przeszczep kości

Czasami ubytek kości wokół zęba jest tak duży, że staje się on niestabilny i musi zostać usunięty, a w jego miejsce wszczepiony implant. W takich przypadkach lekarze wykonują zabiegi przeszczepu kości, aby stworzyć bardziej stabilną kość, która będzie podtrzymywać implant. Dzięki dodaniu kości w miejscach, w których wcześniej usuwano ją lub poddawano urazom, dostępna jest kość, która może być wykorzystana w przyszłości do wszczepienia implantu. Jest to mieszanka kości pacjenta lub kości syntetycznej, która może być uzupełniona w tym samym czasie co ekstrakcja.

Odbudowa kości

Bakterie uwielbiają, gdy kość pacjenta jest poszarpana. Nierówna kość pozwala bakteriom na ukrywanie się i namnażanie, co prowadzi do choroby dziąseł. Przy rekonstrukcji kości lekarz wygładza kość w celu ograniczenia obszarów, w których bakterie mogłyby się ukryć. Zwiększa to również prawdopodobieństwo ponownego przyłączenia się tkanki dziąsłowej do zdrowej kości.

Procedury dotyczące tkanek miękkich

Przeszczepy dziąseł

Przeszczep dziąsła to kolejny popularny zabieg periodontologiczny. Pacjent potrzebuje przeszczepu dziąsła, gdy ma tak dużą recesję, że wokół zęba nie ma lub jest niewiele przywiązanego dziąsła.

Niewielkie włókna z dziąsła przyczepiają się do zęba i tworzą wokół niego uszczelnienie, które zapobiega przedostawaniu się bakterii w pobliże kości. Kiedy dziąsła zużywają się z powodu intensywnego szczotkowania , używania twardego włosia, posiadania aparatu ortodontycznego, zapalenia dziąseł, złej higieny zębów, chorób przyzębia lub z innych powodów, stają się niestabilne , powodując przemieszczanie się zębów. Kiedy dochodzi do recesji dziąseł, specjalista musi wykonać zabieg przeszczepu dziąsła, aby chronić zęby przed próchnicą i je ustabilizować.